Opsala! Zamočil sem! Kako naj to popravim?
Spoštovani,
pošiljava vam veščino meseca, ki govori o napakah in kako jih popraviti.
Za začetek sva izbrali nekaj kratkih posnetkov, ki so lahko izhodišče za razgovor. Učenci si lahko ogledajo, da se tudi znane osebnosti zmotijo in se znajo tudi iskreno opravičiti.
Poleg tega meniva, da vse, kar je napisano, po presoji uporabite, oblikujete PPT oz. skupaj z učenci na podlagi njihovih izkušenj, predlogov oblikujete plakat s 4-delnim opravičilom, učenci pa se ob tem plakatu vsakokrat znova učijo veščine.
Upava, da bo tema uporabna; želiva vam veliko uspeha pri delu z učenci.
Lep pozdrav
Vodji Vzgojnega načrta, Darka in Azemina
Razredna stopnja:
https://www.youtube.com/watch?v=1lo-8UWhVcg&authuser=0 Joy and Heron – Pomagajmo si 4:03
https://www.youtube.com/watch?v=07d2dXHYb94 Pip – Ko v šoli ne gre 4:05
https://youtu.be/va2ZesGgbTQ Mouse for sale! – Glej, kakšna ušesa ima! 4:20
Predmetna stopnja:
https://www.youtube.com/watch?v=qLGNj-xrgvY Mr. Indifferent – Vseeno mi je za druge! 2:45
https://www.youtube.com/watch?v=qcvTsFqptS8 I’m truly sorry! – kratek film za predmetno stopnjo 7:55
OPOZORILO: Nazoren, pretresljiv film o nasilju nad sošolci.
Vsak učitelj naj se sam odloči, ali bo predvajal v celoti ali mogoče samo del filma.
https://www.youtube.com/watch?v=P-P_eYENAI0 – Opravičilo Zlatka Zahoviča 3:02
https://www.youtube.com/watch?v=xRqZjs-BYO8 – Opravičilo Boruta Pahorja 1:14
NAPAKE, OPRAVIČILO
Kdo izmed vas misli, da je ljudi strah priznati, da so naredili napako?
Koliko vas misli, da ga bodo drugi imeli za manjvrednega, če ne bo znal problema rešiti sam?
Kakšna sporočila dobivate vsakodnevno od odraslih v svojem življenju?
Premislimo o naslednjih trditvah:
- Napake so slabe.
- Ne smeš delati napak.
- Neumen si, nesposoben, če delaš napake.
- Če narediš napako, tega ne pokaži drugim.
- Če ugotovijo, da si naredil napako, najdi izgovor, četudi ni resničen.
Naša sporočila so zelo pogosto tudi neverbalna, ni nujno, da nam povedo v obraz, da smo naredili nekaj narobe.
Ko gremo skozi težave, nas to ojača, naredi trdnejše, nečesa se naučimo.
Vendar ljudje napak ne vidijo kot nekaj spodbudnega, ker nam napake izvabijo slabe občutke, porušijo nam samozavest, včasih smo depresivni. Težko se je učiti in rasti, če smo na tleh zaradi storjene napake.
Kaj naredite vi? Kaj počnete, da se izognete napakam ali jih prikrijete?
Vsi poznamo nekoga, ki dela napako in jo potem poskuša prikriti. Obenem pa poznamo ljudi, ki znajo odpustiti napako, če se oseba zanje iskreno opraviči in poskuša rešiti problem, ki je nastal zaradi napake.
Ko boš videl napake kot priložnost za učenje, ne bo nikomur nerodno, če se bomo o tem pogovarjali skupaj, ker je to priložnost, da se nečesa novega naučiš s pomočjo svojih sošolcev. Ponosni boste, ko boste prevzeli odgovornost za storjeno napako. To pa ne pomeni, da ste slabi ali da boste zabredli v težave. To pomeni, da ste odgovorni, kar je nujno za to, da uporabimo napake kot priložnost.
Thomas Edison, največji izumitelj vseh časov, je napako videl kot povratno informacijo, kako naj jo popravi, da bo naslednjič bolj uspešen.
Žarnico mu je uspelo iznajti šele v 901. poskusu. Ko so ga vprašali, če se zaveda, da je naredil 900 poskusov, je odvrnil, da je odkril 900 načinov, na kakršne se ne da narediti žarnice.
Če nekomu ne uspe doseči zastavljenega cilja, to ne pomeni, da je doživel končni poraz.
Pomeni, da mu v nekem času ni uspelo opraviti naloge. Napake krepijo značaj, vztrajnost in voljo.
Vemo, kaj bomo popravili do naslednjič.
Naučimo se tehnike POPO: orodje, ki vam bo pomagalo vzeti iz napak krivdo, obtoževanje in občutek sramu.
Uporabili bomo 4-delno opravičilo.
Le samozavestni ljudje so zmožni reči: Žal mi je. Opravičujem se.
P – priznanje: Priznaj napako z občutkom odgovornosti.
Prej sem ti segel v besedo.
O – opravičilo: Opraviči se.
Res se ti za to opravičujem.
P – popravi:
Naslednjič te bom pozorno poslušal in bom mirno počakal, da dobim besedo.
O – obveza: storjene napake ne boš več storil.
Obljubim, da ti ne bom več segal v besedo.
Igra vlog:
Spomnite se situacije, ko ste sami storili neko napako in bi lahko uporabili 4-delno opravičilo. To podelite v parih.
En v paru igra prizadeto osebo, drugi pa uporabi 4-delno opravičilo. Potem se zamenjata.
Razgovor:
Kaj ste se naučili iz te igre?